Skriv till mig

2013-03-01

Vägen till ett bokomslag

Ja men hur går det till att göra ett sånt här omslag då?



 Det skall funka ihop med föregångaren.


 Så skall man ha en idé om vad omslaget kall förmedla och hur. 
Och jag gör jättemycket skisser! 

 
Nu skall jag ta en foto som skall bli grunden till mitt omslag.
Den här gången fick det bli dotterns rum som har bra släp ljus.
 Först fick det mesta utrymmas och möbleras i passande rekvisita. 

Så behöver man en liten gubbe skuren ur ett flingpaket 
som skall kasta hotfulla skuggor på väggen! 
Alltså han till vänster, det andra är min assistent, 
också ett viktigt inslag för ett lyckat resultat! Erik 


Så här blev det med hotfull skugga


Men det var för farligt och hotfullt tyckte förlaget 
och då kallade jag in resten av familjen.
Men äldste sonen såg för vuxen ut...

Yngre sonen passade perfekt men att ta 
bilderna i exakt rätt belysning var svårt.

Efter några fotokvällar har jag en bild som får 
utgöra grund för fortsatt arbete i datorn 
med handritade tillägg. Här är en skiss.

Och efter mycket jobb och många utkasst har jag min bild klar! 
Nu återstår det för förlaget att göra typografin.

Och såhär blev det alltså! 
Jag är nöjd och sonen på bilden med!










Inga kommentarer: